Tel: 02-5824641
Fax: 02-5825542
Search
  השאירו פרטים ואחד מנציגינו
  יצור עמכם קשר בהקדם
 
 

תיקון הכללי מתוך הספר

דף הבית >> פרקים מתוך הספרים עברית >> תיקון הכללי מתוך הספר
מ ב ו א
מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד
(ליקוטי מוהר"ן 24:II )
 
איש לא יחלוק על כך שהשמחה חשובה. הריהי יסוד כל התקדמותנו בשאיפתנו למיצוי עצמי. בכל העולם נראה שבני אדם מעורבים ללא הרף ברדיפה אחר השמחה. אולם, צריך רק מ ב ו א
מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד
(ליקוטי מוהר"ן 24:II )
 
איש לא יחלוק על כך שהשמחה חשובה. הריהי יסוד כל התקדמותנו בשאיפתנו למיצוי עצמי. בכל העולם נראה שבני אדם מעורבים ללא הרף ברדיפה אחר השמחה. אולם, צריך רק להביט סביבנו כדי לגלות שהעולם עודנו רחוק מלהיות מקום של שמחה.
 
האם יש לכך תרופה? מדע הרפואה מכיר תרופות מסוגים שונים. אחדים מאלה אינם אלא מקילים על סימני המחלה. תרופות כאלה מסוגלות לפעמים לצמצם את סימני המחלה או אפילו להסתיר אותם לזמן-מה, אבל אין להן כוח לרפא את המחלה עצמה. הן עלולות אפילו להחריף את הבעיה בטווח הארוך. הוא הדין לגבי הדיכאון, שהוא מחלת הנפש. אנשים עושים רבות כדי לשכוח את עצבותם, ולפעמים הם מנסים להשלות את עצמם שהנה! גילו את השמחה. אך צעדי הימלטות יכולים להוביל בסופו של דבר רק לאומללות. תרופה אמיתית חייבת לתקוף את הבעיה עצמה. אולם, רק רופא מומחה יודע להבחין בשורש הראשי של מחלה, ודרוש רופא עוד יותר גדול כדי לחפש למחלה זו תרופה.
 
שורשיו של הדיכאון עמוקים מאוד. מטרתה הסופית של הבריאה הריהי לגלות לעולם את מלכות ה'. רק כאשר יושג הדבר הזה, תשרור שמחה אמיתית. גם לבריאתו או יצירתו של כל אדם אותה מטרה: גילוי הא-לוהות. אדם יכול לשמוח אך ורק במידה שהוא מגלה את הא-לוהות הטמונה בתוך עצמו. כל עוד גילוי זה אינו שלם, לא הפרט ולא הכלל יוכל לשמוח שמחה מושלמת. המטרה הסופית היא להביא את העולם למצב של תיקון, שמשמעותו לתקן או ליישר דבר שהוא בלתי-מושלם או שהוא ניזק. מטרת התיקון היא השלמות. המונח "תיקון" מתייחס הן למטרה המקיפה והן לכל אחד ממעשי היצירה והשיקום המכשירים את הקרקע לשלמות המוחלטת.
 
רבי נחמן מברסלב (1810-1772) הקדיש את חייו למטרה זו. כל דבריו על השמחה, האמונה, התפילה, הפשטות והטוהרה כוונו לחיזוק יסודותיו של העם היהודי. תיקונו של רבי נחמן, התרופה לדיכאון, נמנה עם הישגיו הבולטים ביותר. הוא מורכב מעשרה מזמורי תהילים שבחר רבי נחמן כתרופה לחטא בכלל ובייחוד – לאי-מוסריות מינית. לתרופה זו הוא קרא התיקון הכללי, התרופה המושלמת. כל עשרת המזמורים מקורם בספר תהילים. אנחנו מכנים אותם תיקונו של רבי נחמן, כיון שהוא היה זה שגילה את כוחם הייחודי לעמוד מול הכוחות המובילים לעצבות ולייאוש. תרופה זו תיזכר לעולם בקשר עם שמו.
מאז ימיו של רבי נחמן, פשטה ידיעת עשרת המזמורים הרחק מעבר לגבולות חסידיו המיידיים, חסידי ברסלב. כתרופה מקיפה, רבים הם היהודים הקוראים את עשרת המזמורים מדי יום ביומו, בדרך-כלל מיד אחרי תפילת שחרית, וכן בהזדמנויות מיוחדות, כגון בעת ביקור אצל קברי צדיקים. כהכנה לקריאת המזמורים עצמם מקובל לקרוא מספר הקדמות, המופיעות במהדורה זו בניסוחן המלא. אחרי קריאת עשרת המזמורים, מקובל לומר את שלושת הפסוקים שרגילים לומר אותם בתום קריאת מזמורי תהילים כלשהם. ישנה גם תפילה, שנתחברה על-ידי ר' נתן, תלמידו הבכיר של רבי נחמן.
 
 כיצד עלינו לומר את המזמורים עצמם? רבי נחמן לימד שהעיקר הוא לייחס לעצמנו את המלים. עלינו לאתר את עצמנו בכל מזמור שאנו אומרים. אחד מחסידיו של הרבי שאל אותו פעם כיצד – והרבי הסביר שלמשל, כאשר מתפלל דוד המלך לה' להציל אותו בקרבותיו, אנחנו צריכים להחיל את המלים של המזמור לקרב שאנו מנהלים נגד היצר הרע שבתוכנו, וכך הלאה. שאל האיש איך נוכל לראות את עצמנו בקטעים שם משבח דוד מלך את עצמו, כגון (פו:ב): "…שמרה נפשי כי-חסיד אני…". השיב הרבי שאפשר לייחס לעצמנו אפילו פסוקים מעין אלה. עלינו תמיד לדון את עצמנו לכף זכות ולמצוא בעצמנו נקודות זכות. בנקודות אלה, כל אחד עשוי להתגלות כחסיד (ליקוטי מוהר"ן 125:II. ראה גם "אזמרה").
 
אולם, האם ייתכן שאמירת עשרה מזמורים תסייע במקום שאמצעים אחרים כשלו? למצביא הארמי נעמן היתה תגובה דומה כאשר שמע מאלישע שהתרופה לצרעת שלקה בה היתה רק לטבול שבע פעמים בנהר הירדן (מלכים ב' ה:א-יד). הרי נעמן ציפה לתרופה דרמטית הרבה יותר: "הלא טוב אמנה ופרפר נהרות דמשק מכל מימי ישראל?" (שם, יב). אך עבדיו השיבו לו: "דבר גדול הנביא דיבר אליך – הלוא תעשה? ואף כי-אמר אליך רחץ וטהר?" (שם, יג). נעמן אכן טבל בירדן שבע פעמים ונתרפא (השו' חיי מוהר"ן מס' 492).
 
לפעמים גלולה קטנה הופכת מצב של חולי לבריאות. אל לנו להיות מופתעים מכך שאמירת עשרה מזמורי ה"תיקון" של רבי נחמן יש לה היכולת לרפא את הנפש. מטרתו של ספר זה היא לאפשר ראייה חדשה לתוך חשיבות ה"תיקון" ולחשוף את עומקם של המושגים שהוא מושתת עליהם. הרי רבי נחמן הבטיח שה"תיקון" הוא תרופה גדולה המעוררת מורא. אני בטוח בכל מה שאני אומר, אמר רבי נחמן, אבל בקשר ל"תיקון" אני בטוח עוד יותר. הרי זהו ה"תיקון הכללי". לכל חטא תרופה פרטית משלו, אך זו היא התיקון הכללי (השו' "שיחות הר"נ" מס' 141).
 
"ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב… ואני – זאת בריתי אותם, אמר ה'; רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך… מעתה ועד עולם" (ישעיה נט:כא). "קומי אורי, כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח" (שם, ס:א). "ועמך כולם צדיקים, לעולם יירשו ארץ. נצר מטעי מעשה ידי להתפאר. הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום – אני ה' בעתה אחישנה" (שם, ס:כב). במהרה בימינו. אמן.
להביט סביבנו כדי לגלות שהעולם עודנו רחוק מלהיות מקום של שמחה.
 
האם יש לכך תרופה? מדע הרפואה מכיר תרופות מסוגים שונים. אחדים מאלה אינם אלא מקילים על סימני המחלה. תרופות כאלה מסוגלות לפעמים לצמצם את סימני המחלה או אפילו להסתיר אותם לזמן-מה, אבל אין להן כוח לרפא את המחלה עצמה. הן עלולות אפילו להחריף את הבעיה בטווח הארוך. הוא הדין לגבי הדיכאון, שהוא מחלת הנפש. אנשים עושים רבות כדי לשכוח את עצבותם, ולפעמים הם מנסים להשלות את עצמם שהנה! גילו את השמחה. אך צעדי הימלטות יכולים להוביל בסופו של דבר רק לאומללות. תרופה אמיתית חייבת לתקוף את הבעיה עצמה. אולם, רק רופא מומחה יודע להבחין בשורש הראשי של מחלה, ודרוש רופא עוד יותר גדול כדי לחפש למחלה זו תרופה.
 
שורשיו של הדיכאון עמוקים מאוד. מטרתה הסופית של הבריאה הריהי לגלות לעולם את מלכות ה'. רק כאשר יושג הדבר הזה, תשרור שמחה אמיתית. גם לבריאתו או יצירתו של כל אדם אותה מטרה: גילוי הא-לוהות. אדם יכול לשמוח אך ורק במידה שהוא מגלה את הא-לוהות הטמונה בתוך עצמו. כל עוד גילוי זה אינו שלם, לא הפרט ולא הכלל יוכל לשמוח שמחה מושלמת. המטרה הסופית היא להביא את העולם למצב של תיקון, שמשמעותו לתקן או ליישר דבר שהוא בלתי-מושלם או שהוא ניזק. מטרת התיקון היא השלמות. המונח "תיקון" מתייחס הן למטרה המקיפה והן לכל אחד ממעשי היצירה והשיקום המכשירים את הקרקע לשלמות המוחלטת.
 
רבי נחמן מברסלב (1810-1772) הקדיש את חייו למטרה זו. כל דבריו על השמחה, האמונה, התפילה, הפשטות והטוהרה כוונו לחיזוק יסודותיו של העם היהודי. תיקונו של רבי נחמן, התרופה לדיכאון, נמנה עם הישגיו הבולטים ביותר. הוא מורכב מעשרה מזמורי תהילים שבחר רבי נחמן כתרופה לחטא בכלל ובייחוד – לאי-מוסריות מינית. לתרופה זו הוא קרא התיקון הכללי, התרופה המושלמת. כל עשרת המזמורים מקורם בספר תהילים. אנחנו מכנים אותם תיקונו של רבי נחמן, כיון שהוא היה זה שגילה את כוחם הייחודי לעמוד מול הכוחות המובילים לעצבות ולייאוש. תרופה זו תיזכר לעולם בקשר עם שמו.
מאז ימיו של רבי נחמן, פשטה ידיעת עשרת המזמורים הרחק מעבר לגבולות חסידיו המיידיים, חסידי ברסלב. כתרופה מקיפה, רבים הם היהודים הקוראים את עשרת המזמורים מדי יום ביומו, בדרך-כלל מיד אחרי תפילת שחרית, וכן בהזדמנויות מיוחדות, כגון בעת ביקור אצל קברי צדיקים. כהכנה לקריאת המזמורים עצמם מקובל לקרוא מספר הקדמות, המופיעות במהדורה זו בניסוחן המלא. אחרי קריאת עשרת המזמורים, מקובל לומר את שלושת הפסוקים שרגילים לומר אותם בתום קריאת מזמורי תהילים כלשהם. ישנה גם תפילה, שנתחברה על-ידי ר' נתן, תלמידו הבכיר של רבי נחמן.
 
 כיצד עלינו לומר את המזמורים עצמם? רבי נחמן לימד שהעיקר הוא לייחס לעצמנו את המלים. עלינו לאתר את עצמנו בכל מזמור שאנו אומרים. אחד מחסידיו של הרבי שאל אותו פעם כיצד – והרבי הסביר שלמשל, כאשר מתפלל דוד המלך לה' להציל אותו בקרבותיו, אנחנו צריכים להחיל את המלים של המזמור לקרב שאנו מנהלים נגד היצר הרע שבתוכנו, וכך הלאה. שאל האיש איך נוכל לראות את עצמנו בקטעים שם משבח דוד מלך את עצמו, כגון (פו:ב): "…שמרה נפשי כי-חסיד אני…". השיב הרבי שאפשר לייחס לעצמנו אפילו פסוקים מעין אלה. עלינו תמיד לדון את עצמנו לכף זכות ולמצוא בעצמנו נקודות זכות. בנקודות אלה, כל אחד עשוי להתגלות כחסיד (ליקוטי מוהר"ן 125:II. ראה גם "אזמרה").
 
אולם, האם ייתכן שאמירת עשרה מזמורים תסייע במקום שאמצעים אחרים כשלו? למצביא הארמי נעמן היתה תגובה דומה כאשר שמע מאלישע שהתרופה לצרעת שלקה בה היתה רק לטבול שבע פעמים בנהר הירדן (מלכים ב' ה:א-יד). הרי נעמן ציפה לתרופה דרמטית הרבה יותר: "הלא טוב אמנה ופרפר נהרות דמשק מכל מימי ישראל?" (שם, יב). אך עבדיו השיבו לו: "דבר גדול הנביא דיבר אליך – הלוא תעשה? ואף כי-אמר אליך רחץ וטהר?" (שם, יג). נעמן אכן טבל בירדן שבע פעמים ונתרפא (השו' חיי מוהר"ן מס' 492).
 
לפעמים גלולה קטנה הופכת מצב של חולי לבריאות. אל לנו להיות מופתעים מכך שאמירת עשרה מזמורי ה"תיקון" של רבי נחמן יש לה היכולת לרפא את הנפש. מטרתו של ספר זה היא לאפשר ראייה חדשה לתוך חשיבות ה"תיקון" ולחשוף את עומקם של המושגים שהוא מושתת עליהם. הרי רבי נחמן הבטיח שה"תיקון" הוא תרופה גדולה המעוררת מורא. אני בטוח בכל מה שאני אומר, אמר רבי נחמן, אבל בקשר ל"תיקון" אני בטוח עוד יותר. הרי זהו ה"תיקון הכללי". לכל חטא תרופה פרטית משלו, אך זו היא התיקון הכללי (השו' "שיחות הר"נ" מס' 141).
 
"ובא לציון גואל ולשבי פשע ביעקב… ואני – זאת בריתי אותם, אמר ה'; רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך… מעתה ועד עולם" (ישעיה נט:כא). "קומי אורי, כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח" (שם, ס:א). "ועמך כולם צדיקים, לעולם יירשו ארץ. נצר מטעי מעשה ידי להתפאר. הקטן יהיה לאלף והצעיר לגוי עצום – אני ה' בעתה אחישנה" (שם, ס:כב). במהרה בימינו. אמן.


 


סדר הלימוד היומי של חסידי ברסלב כולל זמני היום לאופק ירושלים >> 
 חודש אייר תשע''ז

 
בניית אתרים - סייטד
© Breslov Research Institute· All Rights Reserved