Tel: 02-5824641
Fax: 02-5825542
Search
  השאירו פרטים ואחד מנציגינו
  יצור עמכם קשר בהקדם
 
 

קיבוץ גלויות

דף הבית >> מאמרים ושיעורים >> קיבוץ גלויות
קיבוץ גלויות

קרוב לאלפיים שנה, רובו של העם היהודי מתגולל ברחבי העולם, עד שכמעט ולא נותרה נקודה על פני הגלובוס שלא התקיימו בה חיים יהודיים. ננסה קצת על קצה המזלג להבין את העניין. מבואר בכתבי האר"י הקדוש, שכל מקום שגלה לשם אפילו יהודי אחד, זה נחשב כאילו כל עם ישראל גלה לשם. ותפקידו להעלות ניצוצות קדושה על ידי מעשים טובים ומחשבות קדושות שעושה וחושב שם. כי כל הסיבה שנתפזרנו בגלות היא כדי שנברר ניצוצות שמפוזרים בעולם כולו. [בפשטות עניין העלאת הניצוצות, הוא לגלות כבוד ה' במקומות שכבודו נעלם שם. כי ה' ברא את העולם כדי שיכירו אותו, ויש מקומות רחוקים מן הקדושה ששם עלולים לחשוב שאינו נמצא. והעבודה שלנו היא לגלות כבודו.] בעיני המתבונן והעוסק בסוגייה זו, עולה תמיהה גדולה מאוד.
נביא אותה בקצרה בלשונו הזהב של רבי נתן: וְאִי אֶפְשָׁר לַהֲבִינוֹ, כִּי אָנוּ רוֹאִים שֶׁבִּמְדִינוֹת הָרְחוֹקִים מִישִׁיבת יִשְׂרָאֵל. נִדְחוּ לְשָׁם יְהוּדִים מֻעָטִים. וְדָרִים בֵּין הַרְבֵּה עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים יְהוּדִים מְתֵי מְעַט. עַד שֶׁיֵּשׁ עֲיָירוֹת הָרְחוֹקִים יוֹתֵר. שֶׁאֵין נִמְצָאִים שָׁם יִשְׂרְאֵלִים כִּי אִם אֶחָד אוֹ שְׁנַיִם בְּעִיר גְּדוֹלָה. וְהִנֵּה אָנוּ רוֹאִים בְּעֵינֵינוּ שֶׁרֹב אֵלּוּ הַיְּהוּדִים הַדָּרִים בִּמְקוֹמוֹת כָּאֵלֶּה רֻבָּם כְּכֻלָּם אֵינָם צַדִּיקִים כְּלָל. וְהַלְוַאי הָיוּ בֵּינוֹנִים כִּי הֵם רְחוֹקִים מְאֹד מֵה' יִתְבָּרַךְ וְאִי אֶפְשָׁר לְהַאֲרִיךְ בָּזֶה שֶׁלֹּא לְדַבֵּר עַל אֵיזֶה מִיִּשְׂרָאֵל חַס וְשָׁלוֹם, כִּי גַּם פּוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל מְלֵאִים מִצְווֹת כָּרִמּוֹן. וְאִם כֵּן אֵיךְ אֶפְשָׁר לְהָבִין זֹאת. שֶׁעַל-יְדֵי אֲנָשִׁים כָּאֵלּוּ יִתְבָּרְרוּ הַנִּיצוֹצוֹת מֵעִמְקֵי קְּלִיפּוֹת כָּאֵלּוּ? ועוד יותר יש לתמוה, על עצם הגלות: "כִּי בֶּאֱמֶת לִכְאוֹרָה קָשֶׁה לְהָבִין עִנְיַן הַגָּלוּת שֶׁמֵּחֲמַת שֶׁחָטְאוּ יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל גָּלָה אוֹתָם מִשָּׁם לְאֶרֶץ הָעַמִּים. עַד שֶׁיְּתַקְּנוּ וְיָשׁוּבוּ אֵלָיו וְיָבִיא לָנוּ גּוֹאֵל צִדְקֵנוּ. וְהַדָּבָר קָשֶׁה מְאֹד אֵיךְ יִהְיֶה תִּקְוָה שֶׁבְּחוּץ-לָאָרֶץ יָשׁוּבוּ יִשְׂרָאֵל,? וּמָה אִם בִּמְקוֹם חִיּוּתֵנוּ וּקְדֻשָּׁתֵנוּ שֶׁהִוא אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל אֶרֶץ הַקְּדֻשָּׁה שֶׁשָּׁם עִקַּר קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל וְכ"וּ. אִם שָׁם הִתְגַּבֵּר עַל יִשְׂרָאֵל הַיֵּצֶר הָרָע עַד שֶׁהֶחֱטִיאָם אֵיךְ יִהְיֶה תִּקְוָה שֶׁבְּחוּץ-לָאָרֶץ שֶׁהִיא אֶרֶץ הָעַמִּים אֲוִיר הַטָּמֵא וְכוּ', שָׁם יְתַקְּנוּ וְיָשׁוּבוּ יִשְׂרָאֵל? וְאִם כֵּן חַס וְשָׁלוֹם, אֶפֶס תִּקְוָה!! הֲלֹא ה' יִתְבָּרַךְ רוֹצֶה בְּתַקָּנתֵינוּ. וְאֵינוֹ חָפֵץ לִנְקֹם בָּנוּ" [ליקוטי הלכות ברכת הודאת היחיד מה]
בעצם, השאלה הזאת נוגעת גם בפרטיות לכל אדם שרוצה לעשות תשובה. כי אם לפני החטא, כשעדיין האדם טהור ונקי, בכל זאת לא התגבר על יצרו, איך כעת כשהוא כבר מלוכלך בחטאים יצליח להתגבר ולשוב?? הפלא הוא, ששאלות אלו מתורצות אחת בחברתה. כי כשאדם נופל למקומות הרחוקים מהקדושה, כשליבו חשוך ואמונתו נחלשת, אז שולח לו ה' יתברך רמזים והזדמנויות להיזכר בו, ולעשות איזה מעשה טוב. ואז אם הוא זוכה שם להתגבר ולזכור את ה' ולעשות איזו עבודת ה' קטנה, תיכף הוא עושה נחת רוח למעלה מה שאפילו צדיקים גדולים לא יכולים לעשות. כי יש לה' תענוג גדול שבמקומות הרחוקים ממנו מישהו נזכר בו ורוצה לעשות רצונו. ועל ידי זה יש עלייה למקומות חשוכים ורחוקים ביותר, שאפילו צדיקים לא היו יכולים להעלותם. רק אותו אדם שהגיע למקום שמם זה, על ידי התגברותו הקטנה העלה אותם. וזה כמו בעת מלחמה, שמצניחים בעורף האויב חיילים שיחבלו בקווי האספקה ויזרעו בהלה, וכל חייל כזה שקול כנגד חיילים רבים שנמצאים בחזית וכל פעולת חבלה קטנה שלהם יש לה משמעות רחבה בחזית. וזה העניין שיהודי גולה למדינה רחוקה, למקום שלא הזכירו מעולם את שם ה', ושם הוא עושה איזה מעשה טוב, אי אפשר לשער את גודל התיקון שהוא עושה בעולם, ואת גודל השמחה שיש לה' יתברך בו. וזהו עניין פלאי, שדווקא בגלל שנתרחק למקום חשוך כזה , זכה לתקן בעולם תיקון גדול כל כך.
והיוצא לנו מזה למעשה, שכמו כן אדם שנתרחק מקדושתו, שבכללות נקראת ארץ ישראל, ותעה למקומות רחוקים שהם משולים לחוצה לארץ, והוא עלול לחשוב שאין עוד חפץ בו, ואין לו תקווה לפעול לעשות איזה נחת רוח לפני ה'. עליו לדעת, שזהו מכוון מאת ה' שנפל והגיע למקומות שהגיע, ואין זה מקרה ח"ו. [ואין זה סתירה לכך שהייתה לו בחירה ואכמ"ל] וביכולתו שם במקומו, לגלות ולהאיר את מלכות ה' באופן שאין אדם בעולם שמסוגל זולתו, ויש לו תפקיד מסוים מאוד למלאות ואין לו תחליף. ועל ידי זה הוא גם יוכל לעלות חזרה למקומו ולשוב לארץ ישראל כי סוף סוף אין זה התכלית להישאר במקומות רחוקים מה'. וזאת כל התקווה שלנו, שעכשיו בסוף הגלות כשכבר נפלנו למקומות הגרועים ביותר, דווקא משם תצמח גאולתנו על ידי כל יהודי ויהודי שמתאמץ להחזיק ביהדותו ולא להתייאש. יהי רצון שנשוב לארצנו בקרוב.


 


סדר הלימוד היומי של חסידי ברסלב כולל זמני היום לאופק ירושלים >> 
 חודש אייר תשע''ז

 
בניית אתרים - סייטד
© Breslov Research Institute· All Rights Reserved