Tel: 02-5824641
Fax: 02-5825542
Search
  השאירו פרטים ואחד מנציגינו
  יצור עמכם קשר בהקדם
 
 

ספירת העומר ע"פ פקדון ד

דף הבית >> ספירת העומר ע"פ פקדון ד
היום הזה הוא גם יום

כבר הספקנו להיכנס עמוק אל תוך ימי הספירה [וואו, זה עובר מהר...] וכבר אוטוטו אנו מגיעים לשבועות. לפני שהימים האלו חומקים לנו מבין האצבעות כדאי קצת להבין משהו מהעבודה של הימים הנוראים והנפלאים האלו. יש הרבה מאוד מה להרחיב על האבל בפטירת תלמידי רבי עקיבא הקדושים, ועל השמחה הפורצת בל"ג בעומר הילולא דרשב"י, וקשה להתמקד בנושא אחד, אבל אין ברירה. אז בחרנו הפעם בליקוטי הלכות, [פיקדון ד'] שם מבאר רבי נתן משהו מהאור של ימי הספירה. וזה לשונו:  וְעִקַּר כַּווָּנַת הַסְּפִירָה בִּפְשִׁיטוּת הוּא שֶׁצְּרִיכִים לָדַעַת שֶׁיְּמֵי הָאָדָם מְנוּיִים וּסְפוּרִים בְּמִסְפָּר וּבְמִנְיָין כָּל יוֹם וָיוֹם וְהָאָדָם יִצְטָרֵךְ לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן מִכָּל יוֹם וָיוֹם, כִּי אֵין שׁוּם יוֹם הוֹלֵךְ לְבַטָּלָה חַס וְשָׁלוֹם. וַאֲפִילּוּ שָׁעָה וְרֶגַע אַחַת אֵינוֹ הוֹלֵךְ לְבַטָּלָה חַס וְשָׁלוֹם, בִּבְחִינַת שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה שֶׁהַשֶּׁבַע שַׁבָּתוֹת שֶׁהֵם יְמֵי הַסְּפִירָה צְרִיכִים לִהְיוֹת תְּמִימוֹת וּשְׁלֵמוֹת בַּעֲבוֹדַת ה' וְלֹא יֵלֵךְ מֵהֶם רֶגַע לְאִבּוּד... וְעַל כֵּן אָסוּר לְאָדָם לִדְחוֹת אֶת עַצְמוֹ מִיּוֹם לְיוֹם רַק לֵידַע הֵיטֵב שֶׁזֶּה הַיּוֹם לֹא יִהְיֶה לוֹ עוֹד כָּל יְמֵי חַיָּיו, כִּי יוֹם הָאַחֵר הוּא עִנְייָן אַחֵר לְגַמְרֵי וְהַלְּווַאי שֶׁיִּפְרַע בִּזְמַנּוֹ שֶׁיִּזְכֶּה לְמָחָר לָצֵאת יְדֵי חוֹבָתוֹ מַה שֶּׁצָּרִיךְ לִפְרֹועַ לַה' יִתְבָּרַךְ חוֹבַת הַזְּמַן שֶׁל יוֹם מָחָר בְּעַצְמוֹ. אֲבָל עַל כָּל פָּנִים חָלִילָה לְהַטְעוֹת אֶת עַצְמוֹ לִדְחוֹת מִיּוֹם לְיוֹם. וּכְמוֹ שֶׁכָּתַב אֲדוֹנֵנוּ מוֹרֵנוּ וְרַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה עַל פָּסוּק, הַיּוֹם אִם בְּקֹולוֹ תִשְׁמָעוּ, שֶׁעִקַּר הָעֲבוֹדָה מִי שֶׁרוֹצֶה לִשְׁמֹעַ בְּקוֹלוֹ יִתְבָּרַךְ וּלְדָבְקָה בּוֹ הָעִקָּר הוּא שֶׁיֵּדַע שֶׁהָעִקָּר הוּא הַיּוֹם. הַיּוֹם דַּיְקָא וְכוּ'.

בהמשך רבי נתן מתאר את תחבולות היצר, איך הוא דוחה את האדם ומקרר אותו מעבודת ה'.
קיצור דבריו הקדושים, שכתוב בזוהר, שבכל יום יש טוב שהאדם יכול להשיג, והטוב הזה מוקף בגדר שקשה לעבור. ורבי נתן מבאר שהטוב הוא העבודת ה' שהאדם יכול לעשות באותו היום, והגדר זה הדחיות שהיצר דוחה אותו, כגון שאומר לו, היום אתה צריך להתכונן לנסיעה ליריד שתהיה מחר ואין לך פנאי לעבוד את ה' ומחר יש את הנסיעה עצמה ואחר כך ביריד למי יש זמן בכלל. וכך הוא דוחה את האדם מיום ליום, והמסר המרכזי הוא, "היום הזה הוא לא יום" כלומר הוא לא נחשב לזמן שאפשר להספיק בו לעבוד את ה' ולכן תחכה למחר/ מחרתיים או שבוע הבא שאז יהיה לך זמן מוכן לעבוד את ה'.
והשקר בזה הוא שהיצר מצייר לבן אדם תמונה שכך צריך להיראות עבודת ה', ופחות מזה לא נחשב, וממילא ביום שיש בו טרדות וסידורים א"א לעבוד את ה', ובאיזה יום אין טרדות?
אבל האמת שהקדוש ברוך הוא רוצה שנזכור אותו בתוך העולם הזה ואינו בא בטרוניה עם בריותיו, ואינו מבקש מהאדם לצאת מהעולם הזה. ולכן בכל רגע אפשר לעבוד אותו ית"ש בתוך הטרדות ובתוך הבלאגן. ואם אדם זוכה לכמה דקות של ישוב הדעת -מה טוב, ואם הוא זוכה לחטוב כמה שעות של לימוד, אשרי חלקו. אבל גם בשאר הימים תמיד אפשר לקשר את המוח אל ה' ולשאול, "איך אני יכול לעשות נחת רוח לה' עכשיו" דווקא עכשיו, ולא בעוד שעה ולא מחר, כי מחר יש את הטוב של מחר, ואני רוצה את הטוב של היום, ואני בוודאי יכול להשיג אותו איפה שאני ובמה שאני עושה.
ואת זה אנחנו לומדים מספירת העומר. לכל יום יש מספר, לא משנה מה עשיתי בו הוא קיים וספור ומנוי ובעל ערך.
ועוד מילה לסיום, נהגו בברסלב לומר את התפילות שלפני ואחרי הספירה ובעיקר את הספירה עצמה, בקול רם ובהתעוררות עצומה. אבל העיקר צריך לזכור בפשיטות, שבעצם המילים האלו, 'היום כך וכך לעומר' האדם מקיים מצוות עשה מהתורה, ונמשכים עליו אורות בלתי נתפסים. וזה אפילו אם הוא אומר את זה בקרירות ובלי חיות, העיקר שהוא מאמין. ומי שזוכה לאיזו הארה והתנוצצות בשעת המצווה אשרי חלקו. אבל העיקר האמונה בתמימות שאנו עושים את רצון ה', והוא בוודאי שמח בנו ורוצה אותנו.

 


 


סדר הלימוד היומי של חסידי ברסלב כולל זמני היום לאופק ירושלים >> 
 חודש אייר תשע''ז

 
בניית אתרים - סייטד
© Breslov Research Institute· All Rights Reserved