Tel: 02-5824641
Fax: 02-5825542
Search
  השאירו פרטים ואחד מנציגינו
  יצור עמכם קשר בהקדם
 
 

נחמה ותקווה

דף הבית >> מאמרים ושיעורים >> נחמה ותקווה
נחמה ותקוה
 
שבעת השבתות שלאחר תשעה באב מכונים "שבע דנחמתא" על שם ההפטרות שקוראים בשבתות אלו שעוסקות בנחמת עם ישראל. הראשונה שבהם מתחילה בפסוק המפורסם "נחמו נחמו עמי יאמר אלוקיכם".
רבי נתן מברסלב שואל, איך יתכן שבכל שלשת השבועות שקדמו לחורבן הבית, אנו מתאבלים, ובפרט בתשעה באב שאז מרבים בענייני אבלות וקינה, ואילו בתשעה באב בצהריים, שאז הובערה האש בבית המקדש, דווקא אז מניחים תפילין והאבלות מתחילה להסתלק, ומיד למחרת לאחר חצות פוסקים כל דיני האבלות ומתחילים בנחמה. לכאורה היה ראוי לעשות להיפך, להמשיך את האבלות אחר החורבן יותר מהזמן שקדם לו.

כדי לענות על הפליאה הזאת אנו צריכים לשוב אחורה אלפיים שנה, לסוף ימי בית שני.
וכך מסביר רבי נתן:

הקדוש ברוך הוא ברא את העולם בשביל להתפאר בעם ישראל, בכל יהודי ויהודי, בכל מעשה טוב שיהודי עושה, בכל מחשבה טובה. כמו שיכתוב "ישראל אשר בך אתפאר"


אך ה' ישמרנו, כשישראל נופלים למעשים רעים והם מתחילים להתרחק מהשם יתברך, אזי ההתפארות שהשם יתברך מתפאר בהם הולכת ונחלשת עד שמגיע שלב שעליו נאמר "השליך משמים ארץ תפארת ישראל" כביכול אין לו ית' שום חפץ בנו, כי 'ככל העמים בית יהודה' כאילו נסתלקה לה לגמרי ההתפארות. ה' יצילנו.
אבל אז, דווקא ברגע הזה, ברגע בו נדמה שכבה האור לגמרי, ואין ה' חפץ בנו יותר,
אז מתגלה לפתע גודל החילוק שבין ישראל לעמים. כי פתאום מתנוצצת באור כפול כל נקודה זעירה של רצון טוב, כל נקודה זעירה של משיכה מרע לטוב.
שהלא כל יהודי מלא בטוב וגם יהודי במצב הגרוע ביותר מלא בנקודות טובות ונפלאות שבזה הוא שונה מכל גויי הארץ.
אבל הנקודות הללו נעלמו מן העין עד לרגע זה. עד לרגע בו רצה השטן לטעון שאין כל חילוק בין ישראל לעמים, ואן לה' חפץ בעמו הנבחר.
כי אז כביכול ה' מתעורר לבדוק באמת האם אין שום חילוק בין ישראל לעמים.

וזה הסוד נתגלה בתשעה באב.
כי בית המקדש הוא כלליות תורת ותפילת ישראל, וכן כפרת עוונות ישראל. ולכן בבית המקדש היו כלי כסף וזהב, וכן כל שאר הגוונים כגון תכלת וארגמן. כי הגוונים מרמזים על ההתפארות שה' מתפאר בעם ישראל.
עד שהושלכה האש בקודש הקדשים, בצהרי יום התשיעי באב, הלך האור והועם, הלכה ההתפארות ונסתלקה. אבל ברגע בו הוחרב הבית, ונדמה היה שאפסה תקווה כי מאס השם בעמו, באותו הרגע התנוצצו כל הנקודות הטובות של עם ישראל כאלפי כוכבים רגע אחרי רדת החשכה.
ואז נמתק הדין ונתגלתה ההתפארות בכפל כפליים, וחוזרים ומניחים תפילין שנקראים פאר.
ואז דווקא מתחילה הנחמה הגדולה, הנחמה שהיא כל כולה תקווה. כי מאחר שנתגלה שחפץ בנו המלך, ואנו עדיין קשורים ואדוקים בו אזי אין יאוש בעולם כלל, ויש ויש על מה לשמוח.
וְכָל זֶה קִבַּלְתִּי וְהֵבַנְתִּי מִשִּיחוֹתָיו הַקְּדוֹשׁוֹת שֶׁל רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה וּמֵהַתּוֹרָה אֲזַמְּרָה לֵאלֹוקַי בְּעוֹדִי (בְּסִימָן רפב) וּמִכַּמָּה תּוֹרוֹת, וּבִפְרָט מִמַּה שֶּׁסִּפֵּר לִי שֶׁדִּבֵּר עִם אֶחָד שֶׁהָיָה קוֹבֵל לְפָנָיו מְאֹד עַל רִבּוּי מַעֲשָׂיו הָרָעִים והַמְכֹעָרִים כִּי זֶה הָאִישׁ הָיָה חָפֵץ מְאֹד לְהִתְקָרֵב לַה' יִתְבָּרַךְ וְלָצֵאת מִמַּעֲשָׂיו הָרָעִים אַךְ בְּכָל פַּעַם הִתְגַּבְּרוּ עָלָיו יוֹתֵר עַד שֶׁעָבְרוּ עָלָיו יָמִים וְשָׁנִים הַרְבֵּה וְלֹא זָכָה לָצֵאת מִמַּה שֶּׁהָיָה צָרִיךְ לָצֵאת. אַךְ אַף עַל פִּי כֵן הִתְחַזֵּק אֶת עַצְמוֹ בְּיוֹתֵר וְחָתַר בְּכָל פַּעַם לְהִתְקָרֵב לַה' יִתְבָּרַךְ וְהָיָה קוֹבֵל מְאֹד מְאֹד לְפָנָיו זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה עַל עֲכִירַת מַעֲשָׂיו רַחֲמָנָא לִצְלָן, וְהֵשִׁיב לוֹ רַבֵּנוּ זַ"ל בְּחָכְמָתוֹ בִּתְמִימוּת וּבִפְשִׁיטוּת: 'אֵין לִי עִם מִי לְדַבֵּר, כִּי כְּבָר כֻּלּוֹ רַע.' וְתֵכֶף נִתְעוֹרֵר הָאִישׁ הַנַּ"ל וְעָנָה וְאָמַר לְרַבֵּנוּ זַ"ל, הֲלֹא עַם כָּל זֶה אֲנִי מִתְגַּבֵּר לִפְעָמִים לְהַמְשִׁיךְ אֶת עַצְמִי לִקְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל וְכוּּ. עָנָה רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה וְאָמַר לוֹ, הוּא מְעַט דִּמְעַט. וְתֵכֶף אָמַר לוֹ שֶׁיַּרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ לֵילֵךְ עִם הַתּוֹרָה אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי וְכוּ', כָּל זֶה סִפֵּר לִי רַבֵּנוּ זַ"ל וְהֵבַנְתִּי כַּוָּנָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה שֶׁדַּוְקָא עַל יְדֵי זֶה הֶחֱיָה אֶת הָאִישׁ, כִּי כְּבָר נָפַל בְּעֵינֵי עַצְמוֹ כָּל כָּךְ עַד שֶׁלֹּא הָיָה אֶפְשָׁר לוֹ לְהַחֲיוֹתוֹ בְּשׁוּם דָּבָר רַק כְּשֶׁאָמַר לוֹ שֶׁהוּא כֻּלּוֹ רַע אֲזַי נִתְעוֹרֵר בְּעַצְמוֹ וְהִתְחִיל לְהַרְגִּישׁ מְעַט קְדֻשַּׁת הַנְּקֻדּוֹת טוֹבוֹת הַנִּמְצָאִים בּוֹ עֲדַיִן.
התמונה באדיבות יוסף אורדנטליך


 


סדר הלימוד היומי של חסידי ברסלב כולל זמני היום לאופק ירושלים >> 
 חודש אייר תשע''ז

 
בניית אתרים - סייטד
© Breslov Research Institute· All Rights Reserved