Tel: 02-5824641
Fax: 02-5825542
Search
  השאירו פרטים ואחד מנציגינו
  יצור עמכם קשר בהקדם
 
 

לב ליב''ה של היהדות

דף הבית >> מאמרים ושיעורים >> לב ליב''ה של היהדות
התמונה באדיבות יוסף אורדנטליך
לב 'ליב''ה' של היהדות

מאז הבחירות, אנו שומעים יותר ויותר על הצורך לכפות 'לימודי ליב''ה' בבתי הספר החרדיים, ולא לתת להם 'לגדל את ילדיהם בחשכת ימי הביניים'.
אנשים רבים, ביניהם דורשי טובתה הכנה של החברה החרדית, תוהים לפשר ההתעקשות הלא מובנת-לכאורה, לסרב לכל תוכנית לימוד חדשה, בבתי הספר החרדיים.
האמת היא שלא ניתן להסביר אורח חיים אמוני, לאדם שאינו מאמין, וכל ניסיון שכזה נועד לכישלון. אבל נכתוב מעט מדברי רבי נחמן הנוגעים לעניין זה, מתוך תקווה שלפחות אלו שיש אמונה בקרבם, יבינו אל נכון פשרו של עניין.

אמר רבי נחמן מברסלב: "העיקר הוא האמונה וצריך כל אחד לחפש את עצמו ולחזק את עצמו באמונה" ועוד אמר "אצל העולם האמונה היא דבר קטן אבל אצלי היא דבר גדול מאוד"
גם בקרב אנשים דתיים קיימת לעיתים התייחסות מזלזלת לעניין האמונה. זלזול זה נובע ממחשבה מוטעית שאמונה היא דבר סטטי ושכל מי שנולד בבית דתי מצויד בה, ועליו רק מידי פעם לשים לב שלא תישמט ממנו באיזה עיקול.
רבי נחמן האריך לדבר בעניין זה כדי לשרש את ההנחה המוטעית הזאת. וכך פירש את הפסוק "שכן ארץ ורעה אמונה" שצריך לרעות ולגדל את האמונה תמיד. כמו עדר צאן שצריך לצאת יום יום למרעה לאכול והוא דורש השגחה תמידית יום ולילה.
אפשר להמשיל את האמונה לשריר עדין והכרחי שצריך תמיד לפתח ולחזק אותו כדי שיגדל ויתפתח, ומצד שני לשמור אותו מכל משמר שלא יינזק.

רבי נחמן קובע שהמזיק הגדול ביותר לאמונה הוא חשיפה למחשבות דעות ופילוסופיות כפרניים! התמודדות מול עמדות והנחות שמהוות סתירה ליהדות תיעשה אך ורק באמצעות התעלמות מוחלטת מהם. כל נסיון לשאת ולתת עמם, סופם לכישלון חרוץ. [וכמו שכבר נכתב בעניין זה]
 
ציטוט משיחות הר"ן ה.
 "מי שלומד חס ושלום בספרי המחקרים והפילוסופים נכנס בלבו ספקות וכפירות. כי כל אדם נולד עם רשעות כי טבע כל אדם נמשך אחר רשעות, כלומר אחר תאוות רעות של עולם הזה רחמנא לצלן. רק מחמת יראת הענש הוא שובר תאוותו ונכנס בדרכי ה'. אבל כשלומד באותן הספרים של חקירות חס ושלום אזי מוצא לעצמו ספקות וכפירות שהם סיוע לרשעות שלו שיש בו בטבעו. ועל כן אין אנו מוצאים כלל שיהיה איזה אדם נעשה איש כשר וירא ה' על ידי ספרי המחקרים. אף על פי שנמצא בדבריהם איזה דברים ממידות טובות וכיוצא אף על פי כן הכול הבל כי הפסדם מרובה משכרם, כי הם מבלבלים דעת האדם מאד."
ויש בזה עוד הרבה שיחות שהאריך רבי נחמן לדבר בזה וכדאי מאד ללמוד את הנושא.
משך אלפי שנות הגלות, עם ישראל חי בניתוק מהשפעת הסביבה הנבערת.
בבדידות זו הוא שמר על עצמו כעם משכיל ונבון והעביר את השכלתו מדור לדור. יחד עם זאת עברה האמונה היהודית בטהרתה מאב לבן, ללא שום גורם זר שעלול להטיל מום בקדשים.
ברור שלא כל העם עסק בתורה תמיד, היו שינויים רבים מתקופה לתקופה ומאזור לאזור, אבל הצד השוה היה שכל ילד יהודי קיבל חינוך אמוני טהור וברור.

כיום, העולם עבר שינוי מן הקצה אל הקצה, השכלה ניתנת חינם [ובכפיה] לכל אזרח, כל המידע נגיש וזמין בלחיצת כפתור. העולם הפך לכפרני ומנוכר, ובועט בכל דבר שריח אמונה נודף ממנו.
אין היום אפשרות טכנית לחיות במנותק מהעולם. ולכן האדם המאמין מוצא את עצמו כמעט תמיד בסביבה עוינת, וכדי לעמוד איתן מול הזרם הוא נדרש לבסיס יציב והמון כוח.
לכן דווקא בשנות הילדות שאז הילד סופג את הבסיס ההשקפתי לכל חייו, ומעצב לעצמו תפיסת עולם. דווקא אז עלינו לנטרל אותו לחלוטין מכל השפעה של גורם שאיננו מאמין.
אפילו בספרי לימוד ניטרליים לכאורה, שאין בהם דיון בענייני אמונה והשקפה, אי אפשר שלא תבצבץ בין השורות השקפת העולם של כותב הספר. וזה דבר שכל אדם עם חוש ביקורת בריא יכול לראות בעיניים. לכן הפתרון היחידי הוא שמירה על מערכת חינוך מסורתית ונקייה, ויהיה המחיר אשר יהיה.


 


סדר הלימוד היומי של חסידי ברסלב כולל זמני היום לאופק ירושלים >> 
 חודש סיון תשע''ז

 
בניית אתרים - סייטד
© Breslov Research Institute· All Rights Reserved