Tel: 02-5824641
Fax: 02-5825542
Search
  השאירו פרטים ואחד מנציגינו
  יצור עמכם קשר בהקדם
 
 

ייסורים מכפרים

דף הבית >> מאמרים ושיעורים >> ייסורים מכפרים
התמונה באדיבות דוד דנברג
 בס''ד
 
ידוע מרבנו האר"י כי העולם נברא כדי לגלות רחמנותו של הבורא, ויש להתפלא, הלא חז''ל בבראשית מגלים לנו כי בתחילה רצה הקדוש- ברוך-הוא לברוא את העולם במידת הדין, ראה שאין העולם מתקיים עמד ושיתף את מידת הרחמים במידת הדין, ולכן נאמר בראשית ברא "אלוקים" שזה שם של מידת הדין,
והשאלה נוקבת, היתכן? האם רצה ה' לברוא במידת הדין? הלוא כל הבריאה הייתה לגלות את רחמנותו??
ועל זה מה מתקו דברי רבי נתן בליקוטי הלכות (תפילת ערבית הלכה ד') בביאורו על תורה ס''ה שבליקוטי מוהר''ן:
"אַךְ בֶּאֱמֶת הַכּל נִיחָא עַל פִּי הַנִּזְכָּר לְעֵיל. כִּי ה' יִתְבָּרַךְ בָּרוּךְ הוּא מִגּדֶל רַחֲמָיו וְטוּבוֹ שֶׁרָצָה לְהֵיטִיב לְנִבְרָאָיו בְּתַכְלִית הַטּוֹבָה שֶׁבְּכָל הַטּוֹבוֹת, עַל כֵּן עָלָה בְּמַחֲשָׁבָה בִּתְחִלָּה לִבְרא אֶת הָעוֹלָם בְּמִדַּת הַדִּין, הַיְנוּ שֶׁיִּתְנַהֵג הָעוֹלָם עַל פִּי מִדַּת הַדִּין, כְּדֵי שֶׁעַל יְדֵי תּקֶף הַדִּין יְבַטְּלוּ הָעוֹלָם עַצְמָם אֶצְלוֹ יִתְבָּרַךְ בְּתַכְלִית הַבִּטּוּל.
בתורה מבואר שכשאדם יש לו ייסורים חזקים אזי הוא עוצם את עיניו בחזקה, והסיבה לכך משום שאז  ברצונו לבטל את הייסורים והדרך היחידה היא על ידי שמתבטל לתכלית הבריאה, אור הקדוש-ברוך-הוא אלא שלאחר שקצת מתרגל לכאב ומתחיל לחזור לעצמו אז חוזר הוא מהביטול וכשזוכה, הופך את זה ל'כלי' שתמיד יישאר לו הרושם מהביטול אל האין-סוף,
ואפילו שהאדם בגשמיותו לא מודע לכך, נפשו כן. אלא שמצבינו הירוד גורם לנו אז להתבטל 'להיכנע' ליסורין במקום להקדוש-ברוך-הוא. 
כַּמְבאָר לְעֵיל שֶׁעַל יְדֵי תּקֶף הַדִּינִים וְהַיִּסּוּרִים מְבַטְּלִין עַצְמָן לְגַמְרֵי כְּדֵי לְהִסְתַּכֵּל וְלִכָּלֵל בְּהַתַּכְלִית שֶׁשָּׁם נִתְבַּטְּלִין הַיִּסּוּרִים וְהַדִּינִים כַּנִּזְכָּר. אֲבָל רָאָה שֶׁאֵין הָעוֹלָם מִתְקַיֵּם, כִּי רב הָעוֹלָם אֵין יְכוֹלִים לַעֲמד בָּזֶה לְבַטֵּל עַצְמָן לְגַמְרֵי מִזֶּה הָעוֹלָם. וַאֲפִלּוּ כְּשֶׁבָּא עֲלֵיהֶם מִדַּת הַדִּין חַס וְשָׁלוֹם אֵין זוֹכִין לְבַטֵּל עַצְמָן לְגַמְרֵי בֶּאֱמֶת כָּרָאוּינִמְצָא מְבאָר שָׁם בִּמְקוֹמוֹ שֶׁלָּאו כָּל אָדָם זוֹכֶה עַל יְדֵי הַיִּסּוּרִין לְבִטּוּל הַנִּזְכָּר לְעֵיל בִּשְׁלֵמוּת כָּרָאוּי, כִּי אִם צַדִּיקִים וּכְשֵׁרִים אַשְׁרֵי לָהֶם. בְּחִינַת אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר תְּיַסְּרֶנּוּ וְכוּ', אַשְׁרֵי דַּיְקָא. כִּי לָאו כָּל אָדָם זוֹכֶה לָזֶה. וְצָרִיךְ כָּל אָדָם לְחַזֵּק אֶת עַצְמוֹ מְאד וּלְבַקֵּשׁ וּלְהִתְחַנֵּן מְאד מֵה' יִתְבָּרַךְ שֶׁיִּזְכֶּה עַל יְדֵי הַיִּסּוּרִין לְבַטֵּל עַצְמוֹ לַה' יִתְבָּרַךְ".
כלומר שמטרת הייסורים הבאים על האדם הינם אך ורק כדי לקרבו אל ה' ודווקא על ידי זה זוכים לתכלית הביטול.
 אלא שלצערנו גם שם לא מניח היצר וטורד את מחשבת האדם לחשוב עד כמה הוא סובל ולא נותן לו את האפשרות של הזיכרון מי שלח לו את הייסורים ועל מה נשלחו לו, ולכן שיתף הקדוש-ברוך את מידת הרחמים שהיא מרמזת על התורה הקדושה וכמובא בלשונו המתוקה:
ואַחַר כָּךְ שִׁתֵּף מִדַּת הָרַחֲמִים בְּמִדַּת הַדִּין. כְּדֵי שֶׁיּוּכַל לְהִתְקַיֵּם הָעוֹלָם, וְיִזְכּוּ הַכּל לְתַכְלִית הַנִּצְחִי. כִּי הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה הִיא כֻּלָּהּ עֵצוֹת קְדוֹשׁוֹת שֶׁעַל יְדֵי שֶׁזּוֹכִין לְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה לְקַיֵּם כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה בִּפְשִׁיטוּת כְּפִי דִּינֶיהָ כְּמוֹ שֶׁקִּבְּלוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, עַל יְדֵי קִיּוּם הַתּוֹרָה וְהַמִּצְווֹת כִּפְשׁוּטָן מַמְשִׁיכִין עַל עַצְמָן קְדֻשָּׁה וְטָהֳרָה בְּכָל פַּעַם, עַל יְדֵי כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה וְעַל יְדֵי כָּל תֵּבָה וְתֵבָה מִדִּבּוּרֵי תּוֹרָה וּתְפִילָּה וְיִרְאַת שָׁמַיִם. עַד שֶׁזּוֹכִין עַל יְדֵי זֶה לַעֲלוֹת מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא, עַד שֶׁיִּתְעוֹרֵר לִבּוֹ לְבַטֵּל עַצְמוֹ לְגַמְרֵי לְגַמְרֵי לַה' יִתְבָּרַךְ לִסְתּם עֵינָיו מֵחֵיזוּ דְּהַאי עָלְמָא לְגַמְרֵי, וְכָל הַמִּצְווֹת קַלִּים וּנְעִימִים לַעֲשוֹתָן. כִּי מִצְוַת צִיצִית שֶׁהִיא מֵהַמִּצְווֹת הַגְּדוֹלוֹת קוֹנִים אוֹתָם בְּגָדוֹל אֶחָד. וְכֵן תְּפִלִּין אֵין צְרִיכִין לַעֲבר בְּיַמִּים וּמִדְבָּרִיּוֹת לְמָצְאָן רַק קוֹנִים אוֹתָם בְּדָמִים מֻעָטִים. וְכֵן שְׁאָרֵי כָּל הַמִּצְווֹת.
בתורה זו גם מבאר לנו רבי נחמן על פעולתו של הצדיק הרועה את נשמות עם ישראל שכשהם מתפללים כראוי הצדיק מלקט את המילים כמלקט ציצים ופרחים כדי להביאו לפני הקדוש ברוך ואז עיני הצדיק מאירות ומעלה כל תפילה וכל מצוה למקומה הראוי, כעת ביציאת מצרים ששם היינו כלואים במיצר טרם הגעתנו לארץ ישראל עבודתו של הצדיק,  הרועה, בעל השדה, הייתה מורכבת וקשה ביותר ובאמת  עכב חטא המרגלים אשר גרם לכל אנשי הדור ההוא שלא יוכלו לבוא על תיקונם לא זכה להגיע לארץ ישראל ששם היא מקום הגאולה האמתית.(עיין בהלכה הנזכרת, שם מבואר כי עיקר המשכת התיקון נעשה על-ידי קדושת ארץ ישראל),
יזכנו הקדוש ברוך הוא שבזכות הצדיק, הרועה, רבי נחמן שנזכה לראות את הגאולה האמתית האחרונה במהרה בימינו, אמן.  

Go Back  Print  Send Page


 


סדר הלימוד היומי של חסידי ברסלב כולל זמני היום לאופק ירושלים >> 
 חודש סיון תשע''ז

 
בניית אתרים - סייטד
© Breslov Research Institute· All Rights Reserved