ספרי נחלת צבי
ספרי ברסלב בשפה שלך



 


סדר הלימוד היומי של חסידי ברסלב כולל זמני היום לאופק ירושלים >> 
 חודש סיון תשע''ז

  השאירו פרטים ואחד מנציגינו
  יצור עמכם קשר בהקדם
 

הרקע לנסיעה לאומן

דף הבית >> אומן >> רקע כללי על המקום >> הרקע לנסיעה לאומן

מעט היסטוריה

אנו צופים לאחרונה במאורעות מופלאים. "ההיסטוריה" התעוררה לפתע לחיים, ואיננה עוד סגורה בספרי-לימוד ובספרי-היסטוריה מאובקים. הדרמה ממשיכה להתפתח לפני עינינו המשתוממות במזרח אירופה ובמה שהיה פעם ברית המועצות. העיתונים מלאו תמונות של הפלת פסלי-ענק זה אחר זה על-ידי המון ששבע מרורים די והותר. קשה להדביק את קצב המאורעות המסחרר, מאורעות העושים ספרים, מפות ואפילו עתונים למיושנים עוד קודם הדפסתם. באומן  נקודה זעירה על פני המפה  נסדק שער ונפתח.
עפ"י התפתחותם הרגילה של ענינים, היתה תנועת חסידות ברסלב צריכה להעלם זמן קצר לאחר פטירתו של רבי נחמן. הרי הוא לא הותיר אחריו "יורש" רשמי. במרבית החצרות החסידיות, כאשר נפטר הרבי, נבחר רבי חדש לרשת את מקומו  לעתים קרובות, בנו או קרוב משפחה אחר. לרבי נחמן היו שני בנים, אך שניהם מתו בילדותם. לדעתם של חסידי רבי נחמן, לא היה מועמד אחר לתפקיד הרבי שהיה בעל רמה בולטת כמו זו של רבם המנוח. אפשר היה לצפות שחסידי הרבי היו במשך הזמן נפרדים זה מזה וממשיכים כל אחד בדרכו הנפרדת.
התפתחות זאת בהחלט יכלה להתרחש, אילולא פועלו של ר' נתן, שהיה בן שלושים בלבד בעת פטירתו של רבי נחמן. אחרי שנקבר הרבי בסוכות של שנת 1810, כל החסידים שהיו עמו נסעו חזרה הביתה כדי להתמודד עם מחשבותיהם הפרטיות עם בוא החורף האוקראיני הקשה. אעפ"י שלא הוא היה הבכיר מבין חסידי הרבי, ר' נתן היה המקורב ביותר אליו בימי חייו, וכמובן זועזע על-ידי פטירתו המוקדמת. הוא לא היה מוכן להשלים עם כך שזהו סוף הסיפור. עם חלוף השבועות, הוא חזר ושנה כל מיני הצהרות שהרבי הצהיר במשך השנים, במיוחד בקשר לכוח שבביקור בציון קברו. תוך חודשים אחדים, כאשר שכבת שלג עבה עדיין כיסתה את פני האדמה, שכר ר' נתן עגלה ונסע מכפר לכפר, תוך שהוא אוסף את כל מי שהיה בין חסידיו של רבי נחמן לקראת עלייתם הראשונה לרגל לאומן כדי להתפלל ליד ציונו של הרבי בראש חודש שבט (ינואר) 1811.
כאשר חלה רבי נחמן בתחילה, הוא אמר לחסידיו שאם ימשיכו ללכת בדרכיו ויתאמצו לפתח ולטהר את עצמם, אפילו אנשים שלא הכירוהו בחייו יצטרפו אליהם, והם בתורם יעשו חסידים נוספים "כי השגתי ועוד אשיג." בשנים שלאחר פטירתו, החלה הבטחתו של הרבי להתגשם. לכל חסידיו המובילים היו כבר תלמידים רבים משלהם, וכך החלה תנועת ברסלב להתרחב. בזכות כוח המשיכה של ציונו של הרבי, טבעי היה שהעיר אומן תהיה יותר ויותר למוקד. הוא היה הדין במיוחד אחרי שנת 1866, כאשר תלמידו הראשי של ר' נתן, ר' נחמן מטולטשין עבר לגור שם. קהילת ברסלב באומן נהיתה למרכז תוסס של רוחניות ועבודת ה'. יהודים מחפשים נהגו לנסוע לאומן מכל רחבי אוקראינה, מרוסיה הלבנה, מליטא ואפילו מפולין הרחוקה לבקש שם את תורת החיים של רבי נחמן.
ואז ירדה החשכה. המהפכה הרוסית של 1917 הקשתה עוד ועוד על הנסיונות להגיע לאומן. בשנת 1919 גלים-גלים של חיילים שטפו את העיר וחוללו סדרת פוגרומים שמאות יהודים קיפחו בהם את חייהם. המשטר הסובייטי החדש עשה כל מאמץ לדכא את חיי הדת היהודיים, ובשנת 1937, אחרי שנים של רדיפות, סגרו סוף-סוף השלטונות את בית-הכנסת של ברסלב באומן, והפכו אותו למפעל לעיבוד מתכות. כאשר צעדו הנאצים אל תוך אומן בשנת 1941, הם הגלו את כל הקהילה היהודית, אחרי שרצחו כ17,000-. הם טרחו גם להזיק כמה שאפשר לבית העלמין, בניסיון למחות כל זכר ליהודים, חיים או מתים. אחרי המלחמה, הודיעו הסובייטים שכיון שנהרס בית-הקברות יוקדש כל השטח לפיתוח: ייבנו בו יחידות דיור.
בכך היה צריך הקץ להקיץ, אך לא כך קרה. תחת משטרו של סטאלין לא היית מעז להגיש ערעור כדי להציל בית-קברות יהודי, אלא אם כן מוכן היית להשליך את חייך מנגד. ובכל זאת, בהרס שנותר אחר מעשי החילול הנאציים, הצליח ר' זבל לוברסקי לאתר שרידים של שני עמודים שעמדו בראש הקבר ולמרגלותיו כדי לתמוך במעקה. חלקת הקרקע שכללה את קברו של הרבי נרכשה על-ידי חסיד ברסלב, ר' דניאל, שגר היה. כיון שהצליחו לאתר את מקומו המדויק של הקבר, תוכנן הבית כך שחומתו החיצונית תעמוד לידו, וכך נוצרה, בדרך שלא עוררה כל תשומת-לב, הגנה לקבר בתוך חצרו הפרטית של הבית. אחרי שעלה ר' דניאל לישראל, נפל הבית לידיו של זוג לא-יהודי שגר שם עד 1997, כאשר נרכש הנכס על-ידי הוועד.
 גלי ההרס מתקופת הבולשביקים ומהכיבוש הנאצי וההחמרות של עידן סטאלין כפו על שרידי חסידות ברסלב באוקראינה לרדת למחתרת. ביקוריהם בקברו של הרבי נעשו בהכרח בהחבא. אולם, בינתיים, אותם חסידים שהגרו הקימו מרכזי ברסלב חדשים בישראל ובארה"ב, ואלה התרחבו במהירות. אד לשנות הששים של המאה העשרים, כל גישה לאומן נאסרה על יהודים מחוץ לרוסיה, אך איסור זה לא היה בכוחו למנוע אנשים מתלמודם ובהתנהגות על-פי משנתו של רבי נחמן, ואף משמיעה מהוריהם על משמעותה הסמלית של אומן.
הסדק הקטן הראשון ב"מסך הברזל" נבקע בקיץ 1963, כאשר ר' גדליה פליר, תלמידו של הרב צבי אריה רוזנפלד המנוח, נפגש עם ר' מיכל דורפמן במוסקבה, וסיפר לו על רצונו להגיע לאומן, משימה בלתי-אפשרית באותם הימים. ר' מיכל הסכים לפגוש אותו בקייב וללוותו לאומן. אילו נתפסו, היו מוגלים מיד לסיביר, אך המסע התבצע, ובכך נפתחה דלת לאומן לראשונה זה שלושים שנה ויותר.
בחורף הבא נסעה לאומן קבוצה בת אחד עשר אנשים מארה"ב בהנהגתו של הרב צבי אריה רוזנפלד. נסיעות נוספות נערכו, אך בשל המתקנים הצבאיים שהיו בסביבה, הגבילו הסובייטים את המבקרים בכל דרך אפשרית. היה צורך לנסוע כל הדרך עד קייב רק כדי להגיש בקשה לקבלת הוויזה הנדרשת לבקר באומן, ולעתים קרובות מאד סרבו להנפיק אותן. אפילו כאשר זכית וקיבלת ויזה, אסור היה לבקר באומן ללא ליווי, ואסור בוודאי היה ללון בעיר.
אמר פעם ר' נתן: "אפילו נסללה הדרך לאומן בסכינים הייתי זוחל שמה רק כדי להיות ליד ציונו של רבי נחמן". לחסידי ברסלב המסורים ביותר, היה הביקור אצל ציונו של רבי נחמן חלום חייהם. אנשים הפעילו מעשי ערמה מכל הסוגים כדי לעקוף את העקשנות הסובייטית, ולפעמים סיכנו את חייהם בכך שנסעו לאומן אפילו ללא ויזה. אחד העקרונות הראשיים של משנת ברסלב הוא שהמכשולים העומדים בדרך למטרה קדושה כלשהי מוצבים שם אך ורק להגביר את שאיפתו ואת החלטתו של האדם להגיע ליעדו. כמה תפילות נאמרו במאמץ להגיע לאומן! והתפילות אמנם נענו. בדרך זו או זו, היה תמיד קילוח מתמיד של אורחים בקבר. בשום מקום לא ניתן היה להבחין בכך מאשר בשאיפתם של חסידי ברסלב להיות לצד הרבי ב"קיבוץ" (האסיפה) של ראש השנה.

                        אודות ספרי נחלת צבי

נחלת צבי הוא מכון ספרים שמוציא לאור ומדפיס ספרי ברלסב רבים. עד כה הדפסנו יותר ממאה ספרי ברסלב. 
היחודיות שלנו שאנו מדפיסים ספרי ברסלב שמתאימים לכל הרמות.
באתר שלנו אפשר לרכוש און ליין את כל הספרים שהוצאנו והדפסנו, בכל מה שקשור לספרי רבי נחמן מברסלב.
                                                                                                                      
    

לרכישת ספרים בטלפון ולכל נושא הקשור למכון ספרי נחלת צבי

 
 Tel: 02-5824641
Fax: 02-5825542

© Breslov Research Institute 2010· All Rights Reserved