Tel: 02-5824641
Fax: 02-5825542
Search
  השאירו פרטים ואחד מנציגינו
  יצור עמכם קשר בהקדם
 
 

בירור המדמה

דף הבית >> מאמרים ושיעורים >> בירור המדמה
מה הדבר העיקרי שיהודי יכול לקבל מהצדיק?
בכל דור ודור יש צדיקים שמנהיגים את הדור וכל הרוצה את ה' הולך ונדבק בהם. השאלה היא, מהו הדבר העיקרי שאפשר לקבלו אצל הצדיק שבשבילו אנשים נוסעים ומתאמצים לבוא לצדיקים לחלות את פניהם בכל פעם מחדש ולשמוע מהם תורה.

כותב רבי נחמן [ליקוטי מוהר"ן ח"ב ח'] "צָרִיך לְבַקֵּשׁ מְאד מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך שֶׁיִּזְכֶּה לְהִתְקָרֵב לְמַנְהִיג אֲמִתִּי, כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לֶאֱמוּנָה אֲמִתִּית בִּשְׁלֵמוּת."
הדבר העיקרי שביכולתנו לקבל מהצדיק הוא 'שלמות ובירור האמונה'.
בהמשך שם מסביר רבי נחמן שהאמונה מגיעה מכוח הדמיון של האדם, כלומר מהיכולת לדמות ולהקיש מעניין אחד לחברו. כי אמונה הרי אינה דבר רציונאלי, כי במה שהשכל מבין לא שייך אמונה, מצד שני אם אין שכל אפשר להיכנס לאמונות שטות, ואיך אדם יכול לדעת אם האמונה שלו אמיתית או לא?  לכן צריך לברר את כוח הדמיון שיהיה ברור ונקי, ותהיה לו היכולת להבין במה ראוי להאמין למרות שאין בזה הגיון ישיר. [עד כאן בקצרה ממש עניין בירור המדמה, כדאי לעיין בעניין זה בליקוטי הלכות ברכת הריח ד']
לברר את הדמיון מהשטויות והשקרים אי אפשר באמצעות הגיון ושכל, כי דמיון בעצם אינו דבר הגיוני ומובן, ולכן יש בו אחיזה גדולה לחיצונים שמערבבים במוח של האדם טוב עם רע ואור עם חשך, כמו שכתוב [ישעיהו ה] "הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ שָׂמִיםמר למתוק וּמָתוֹק לְמָֽר"
כל החילופין האלו מגיעים מהדמיון של האדם שמדמה לו שהרע טוב, ולהיפך. ואמר רבי נחמן שחז"ל נתנו ליצר הרע שבע שמות אבל היום צריך לשנות את שמו של היצר הרע לשם שמיני גרוע יותר מכולם  'מדמה' [כלומר יוצר דמיון] כי כל עסקו להכניס לבן אדם דמיונות שווא. למשל מתיקות ועונג דמיוניים שיקבל אם יעשה כך או כך או שהוא מדמה לו את עבודת ה' למשהו כבד ובלתי אפשרי [היום בדור המדיה אפשר להבין את כוונתו בקלות יתירה]

כדי לברר ולנקות את הדמיון דרוש כוח רב עוצמה, רבי נחמן קורא לו 'רוח נבואה'
נבואה זו השלמות העליונה של כוח הדמיון, כמו שכתוב 'ביד הנביאים אדמה' הנביא רואה מחזות אלוקיים בכוח הדמיון שלו, ולמרות זאת הוא חף מכל שיבוש ועיוות של הכוונה האלוקית.

על ידי רוח נבואה מתברר הדמיון ומתאפשרת אמונה ברה ונקייה, אבל איך זוכים לנבואה?  
לכל צדיק אמיתי יש רוח נבואה, ואפילו בדור שלנו שנתבטלה הנבואה, אמר רבי נחמן שיש לצדיקים את הכוח הזה באופנים אחרים. ולכן ע"י שיהודי נוסע לצדיק ומדבק את עצמו אל הצדיק הוא יכול לזכות להארה מהרוח נבואה שלו שבאמצעותה הוא יברר את הדמיון ויזכה לאמונה ברה ונקייה.
על פי זה אפשר להבין קצת את סיפור הפרשה שלנו שמדברת מחטא העגל ונביא את זה בקצרה בלשונו של רבי נתן עם שינויים קלים.
"וְזֶהוּ בְּחִינַת מַה שֶּׁרָאִינוּ דָּבָר נִבְהָל וְזָר אֲשֶׁר כָּל אָדָם מִשְׁתּוֹמֵם עַל זֶה. הַיְאֻמָּן כִּי יְסֻפָּר. שֶׁאַחֲרֵי שֶׁזָּכוּ יִשְׂרָאֵל לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה בְּאוֹתוֹת נוֹרָאוֹת כָּאֵלּוּ. וְכֻלָּם זָכוּ לְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ וְכ"וּ וְאַחֲרֵי כָּל אֵלֶּה הֲנִשְׁמָע כָּזֹאת שֶׁיַּעֲשׂוּ מַעֲשֶׂה כָּזֹאת לִטְעוֹת אַחַר הָעֵגֶל. וְאַף-עַל-פִּי שֶׁיִּשְׂרָאֵל לֹא עָשׂוּ כִּי אִם הָעֵרֶב רַב. וְאַחַר כָּךְ הִטְעוּ קְצָת מִיִּשְׂרָאֵל, אַף-עַל-פִּי-כֵן אֲפִלּוּ אֵלּוּ הַמְעַט דִּמְעַט שֶׁטָּעוּ בָּזֶה מַה זֶּה הָיָה לָהֶם. וְגַם עַל הָעֵרֶב רַב גּוּפָא קָשֶׁה, כִּי גַּם הָעֵרֶב רַב הָיָה לָהֶם דַּעַת גָּדוֹל מְאֹד כַּמּוּבָן בְּכִתְבֵי הָאֲרִ"י זַ"ל. וּבְוַדַּאי הָיָה בָּהֶם גַּם אֵיזֶה מְעַט טוֹב. מֵאַחַר שֶׁהֵם יָצְאוּ אַחֲרֵי מֹשֶׁה מִמִּצְרַיִם וְהִשְׁלִיכוּ מִשְׁפַּחְתָּם וּבֵית אֲבוֹתָם וְרָצוּ לְהִתְגַּיֵּר מֵחֲמַת שֶׁרָאוּ מִמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ אוֹתוֹת וּמוֹפְתִים נוֹרָאִים כָּאֵלֶּה בְּמִצְרַיִם. וְאַחֲרֵי כָּל אֵלֶּה אַחֲרֵי כָּל הַמּוֹפְתִים נוֹרָאִים שֶׁרָאוּ בְּעֵינֵיהֶם בְּמִצְרַיִם וּקְרִיעַת יַם-סוּף וּמִלְחֶמֶת עֲמָלֵק וּמַתַּן תּוֹרָה בְּאוֹתוֹת וּמוֹפְתִים נוֹרָאִים כָּאֵלֶּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, הַמַּסּוֹת הַגְּדוֹלוֹת אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ וְהָאוֹתוֹת וְהַמּוֹפְתִים וְכוּ' הֲשָׁמַע עַם וְכוּ' וְאַחֲרֵי כָּל זֶה יַעֲשׂוּ מַעֲשֶׂה כָּזֶה לַעֲשׂוֹת לָהֶם עֵגֶל לֶאֱלֹהים"? 
והתירוץ ע"פ מה שביארנו שהאמונה מתבררת רק על ידי הצדיק וברגע שמשה הסתלק ונעלם מעיניהם היה כוח לשטן להתגבר בדמינות כאלו וכמו שרבי נתן ממשיך
"נִמְצָא, שֶׁעִקַּר הִתְגַּבְּרוּת הַשָּטָן הוּא מֵחֲמַת שֶׁהֶעְלִים מֵהֶם אֶת מֹשֶׁה וְהִכְנִיס בְּלִבָּם שֶׁכְּבָר נֶעְלָם מֹשֶׁה. עַל-כֵּן הֵסִית אוֹתָם לַעֲשׂוֹת מַעֲשֶׂה הַנַּ"ל, כִּי בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם הָיָה הִתְגַּבְּרוּת הַסִּטְרָא אָחֳרָא כָּל כָּךְ עַד שֶׁלֹּא הָיָה כֹּחַ לְבַטְּלוֹ כִּי אִם מֹשֶׁה בְּעַצְמוֹ אִם הָיָה שָׁם. וְזֶהוּ, וַיַּרְא הָעָם כִּי בֹשֵׁשׁ מֹשֶׁה. וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, בָּא שֵׁשׁ וְכוּ' וְשֶׁהָיָה יוֹם הַמְעֻנָּן וְכוּ', הַיְנוּ כַּנַּ"ל. שֶׁהַשָּטָן עִרְבֵּב אָז אֶת הָעוֹלָם כָּל כָּךְ. כְּפִי אוֹתוֹ הַיּוֹם שֶׁהָיָה יוֹם מוּכָן לְפֻרְעָנֻיּוֹת. וְדַוְקָא בְּאוֹתוֹ הָעֵת אַחַר שֶׁבָּא שֵׁשׁ. וְהָיָה יוֹם הַמְעֻנָּן אָז דַּיְקָא הָיָה כֹּחַ לְהַשָּטָן לְהִתְגַּבֵּר בְּבִלְבּוּלִים וּכְפִירוֹת כָּאֵלֶּה. כְּפִי אוֹתוֹ הַיּוֹם וְהַשָּׁעָה דַּיְקָא. עַד שֶׁלֹּא הָיָה כֹּחַ לְבַטְּלוֹ בְּשׁוּם דָּבָר כִּי אִם מֹשֶׁה רַבֵּנוּ בְּעַצְמוֹ שֶׁהוּא הָיָה הַצַּדִּיק הַדּוֹר אָז. וּמֵחֲמַת שֶׁמֹּשֶׁה הָיָה אָז בַּשָּׁמַיִם, עַל-כֵּן הִצְלִיחַ מַעֲשֵׂה שָׂטָן בְּאוֹתוֹ הַשָּׁעָה, אֲבָל תֵּכֶף כְּשֶׁיָּרַד מֹשֶׁה מֵהָהָר הִכְנִיעַ וְשִׁבֵּר וּבִטֵּל אֶת הָעֵגֶל. וְחָזַר וְקִבֵּל אֶת הַלּוּחוֹת הָאַחֲרוֹנוֹת. וְחָזַר לְחַזֵּק אֶת הָאֱמוּנָה"
"וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לְהִשְׁתַּדֵּל לְהִתְקָרֵב לְצַדִּיק הַדּוֹר דַּיְקָא כְּדֵי שֶׁיִּזְכֶּה לְבָרֵר לָנוּ הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה בְּכָל פַּעַם כְּפִי הַיּוֹם וְהַשָּׁעָה, כִּי אַף-עַל-פִּי שֶׁבִּשְׁעַת מַתַּן תּוֹרָה זָכוּ יִשְׂרָאֵל לֶאֱמוּנָה עַל-יְדֵי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ כַּנַּ"ל. וְכֵן אַחַר כָּךְ עַל-יְדֵי הַצַּדִּיקִים וְהַנְּבִיאִים שֶׁהָיוּ בְּכָל דּוֹר. שֶׁנִּתְבָּרְרָה הָאֱמוּנָה בְּכָל פַּעַם יוֹתֵר וְיוֹתֵר, אַף-עַל-פִּי-כֵן אָנוּ צְרִיכִין עַכְשָׁו בַּדּוֹר הַזֶּה לְהִתְקָרֵב לְצַדִּיק הָאֱמֶת שֶׁבַּדּוֹר הַזֶּה. כְּדֵי שֶׁיְּבָרֵר לָנוּ הָאֱמוּנָה כְּפִי הָעֵת וְהַזְּמַן שֶׁל עַכְשָׁו, כִּי הָאֱמוּנָה צְרִיכִין לְבָרֵר בְּכָל יוֹם וָיוֹם מֵחָדָשׁ"


 


סדר הלימוד היומי של חסידי ברסלב כולל זמני היום לאופק ירושלים >> 
 חודש אייר תשע''ז

 
בניית אתרים - סייטד
© Breslov Research Institute· All Rights Reserved