Tel: 02-5824641
Fax: 02-5825542
Search
  השאירו פרטים ואחד מנציגינו
  יצור עמכם קשר בהקדם
 
 

אחר פורים קוראין פרשת פרה...

דף הבית >> מאמרים ושיעורים >> אחר פורים קוראין פרשת פרה...
התמונה באדיבות יוסף אורדנטליך
"אַחַר פּוּרִים קוֹרִין פָּרָשַׁת פָּרָה, שֶׁהִיא הֲכָנָה לְפֶסַח כִּי פָּרָשַׁת פָּרָה קוֹרִין, כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ נִזְהָרִים לִטָּהֵר מִטֻּמְאַת מֵת כְּדֵי שֶׁיִּהְיוּ טְהוֹרִים לַעֲשׂוֹת הַפֶּסַח פּוּר, כִּי פּוּרִים עַל שֵׁם הַפֻּר (אֶסְתֵּר ט) (וְעַיֵּן בְּכַוָּונוֹת הָאַרִיזַ''ל בְּסוֹד הִפִּיל פּוּר וּבְסוֹד פָּרָה אַדֻמָּה), וְאַחַר כָּך נַעֲשֶׂה פָּרָ''ה כִּי גַּם פּוּרִים הוּא בְּוַדַּאי הִלּוּך וְדֶרֶך לְפֶסַח" [ליקוטי מוהרן עד]

השבת הקרובה נקראת גם 'שבת פרה' על שם שקוראים בה בתורה את מצוות פרה אדומה.
אפר הפרה האדומה מטהר מטומאת מת, וקוראים עליה בתורה בשבת זו כי לפני פסח היו טמאי המת צריכים להיטהר כדי שיוכלו להקריב ולאכול מקרבן הפסח.
רבי נחמן מרמז על הסמיכות של מצות פרה אדומה לפורים ורבי נתן ביאר את כוונתו בהרחבה, אנו ננסה להביא בקצרה חלק מדבריו.

בפורים זכינו להכות את המן ולהינצל מעמלק שהוא השורש של טומאת מת. כי טומאת מת מרמזת על המחשבות הרעות שעמלק מתייגע להכניס בעם ישראל כגון תאוות רעות, ייאוש ורפיון ידיים.
הפרה האדומה היא אם כן התוצאה של המלחמה שעשינו בפורים בה איבדנו את המן ועמלק וטיהרנו את עצמנו מטומאת מת.

אמנם בעוונותינו אין לנו היום בפועל לא בית מקדש לא קרבן פסח ולא פרה אדומה. אבל גם היום נמשכת הארה מקדושת הפרה אדומה להמשיך בחינה של היטהרות כדי להכין את עצמנו לקבלת האור העצום של חג הפסח. אדם שטמא בטומאת מת אסור לו לאכול מקרבן פסח, זה מרמז על כך שאדם השקוע בתאוות רעות ובכפירות לא יכול להתחיל בעבודת ה' לפני שהוא יגרשם מעצמו. פסח זה הזמן בו נהיינו לעם, ההתחלה והשורש של עבודת ה' ולכן לפני חג הפסח צריך להיטהר מטומאת מת כלומר לנקות את עצמנו ממחשבות רעות ומכפירות. זה גם מרומז בציווי של התורה שלא יראה ולא ימצא חמץ בחג הפסח, כי חמץ גם מרמז על כפירות ומחשבות לא טובות, כמו האוויר שנכנס בבצק ומחמיץ אותו כן המחשבות הרעות נכנסות למח ומחמיצות אותו.

בפנימיות העניין של פרה אדומה אומר רבי נתן שלמרות שעניינה הוא סוד ולא ניתן להשיגו, בכל זאת אנו מחויבים לחפש בה רמזים לעבודת ה'. אחד העניינים שרמוזים בפרה האדומה, כותב רבי נתן, הוא העניין שדיברנו- השלכת החכמות הרעות וההתחכמויות, ואמונה תמה במצוות ה'. שלמה המלך אמר על מצוות פרה אדומה "אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני" כוונתו שגם הוא בחכמתו הרבה לא יכול היה להשיג בדעתו את פשר הציווי של פרה אדומה. ולמה? בפרה אדומה יש פרדוקס מדהים, מצד אחד הפרה מטהרת את האדם הטמא מהטומאה החמורה ביותר, אך מצד שני הכהנים שעוסקים בהכנת הפרה ובהזאה, נטמאים! ועליהם לטבול במקווה. איך יתכן שאותה הפרה מטהרת אדם אחד ומטמאה אדם שני? סתירה זו הינה בלתי נתפסת על פי ההגיון, ודווקא כאן רמוז הכוח הגדול של הפרה, אתה לא צריך להבין הכול! החכמה האלוקית לא מושגת בכלים אנושיים. עלינו לעשות את ציווי ה' בתמימות וללא קושיות.
את זה ניתן לעשות רק אחרי שגירשנו את עמלק מקרבנו, כי 'עמלק' גימטרייה 'ספק' שהוא כולו כפירה וחכמות רעות שנועדו להטיל ספק באמונה הפשוטה של היהודי. השם הוא אינסופי ולא ניתן בשכלנו המוגבל להבין את דרכיו, כל ניסיון שכזה, סופו בהיחלשות האמונה וכפירות.
את זה הפרה האדומה מלמדת אותנו,  עלינו להאמין בה' באמונה פשוטה, לדעת שיש סודות גדולים ונוראים בכל מצווה, ולא להתיימר לדעת הכול.   


 


סדר הלימוד היומי של חסידי ברסלב כולל זמני היום לאופק ירושלים >> 
 חודש אייר תשע''ז

 
בניית אתרים - סייטד
© Breslov Research Institute· All Rights Reserved